konto

Ile kosztuje podniesienie zawieszenia?

Zawieszenie

W przypadku aut używanych do zadań specjalnych, takich jak jazda z dużymi prędkościami lub poruszanie się w terenie, zawieszenie jest często poddawane modyfikacjom. W autach sportowych dokonuje się obniżenia, a w terenowych – podniesienia zawieszenia. Przyjrzyjmy się tej drugiej możliwości i sprawdźmy, co się z nią wiąże.

Co obejmuje podniesienie zawieszenia?

Zawieszenie należy do podzespołów decydujących o własnościach jezdnych auta, odpowiadając za możliwość zachowania przyczepności, tj. kontaktu powierzchni opon z nawierzchnią, zarówno przy przejeżdżaniu przez nierówności, jak i przy pokonywaniu zakrętów. Stąd duże znaczenie ma liftowanie aut terenowych – zawieszenie umożliwia przekazywanie na podłoże momentu obrotowego z silnika, więc ułatwia wybranie i utrzymanie określonego toru jazdy – a to niezwykle istotne dla pojazdów do zadań specjalnych, poruszających się w terenie. 

Dopasowanie zawieszenia samochodu do pokonywania przeszkód terenowych wymaga zwiększenia prześwitu oraz powiększenia zakresu ruchu każdego z kół. Można to osiągnąć przy pomocy body liftu, a więc powiększenia odstępu między ramą pojazdu a nadwoziem. Trzeba jednak pamiętać, że nie poprawia to warunków pracy elementów zawieszenia, a jedynie daje możliwość wpływania na prześwit – kąt natarcia, kąt rampowy oraz kąt zejścia i głębokość brodzenia – przez montaż kół o większym rozmiarze.

Inną opcją jest lift zawieszenia – w takim przypadku można zdecydować się na zastosowanie podkładek dystansowych pod sprężyny, wymienić sprężyny oraz amortyzatory, albo dodatkowo wymienić również wahacze i drążki. Rodzaj liftu przekłada się na różnicę w zdolnościach terenowych pojazdu, ale również na wydatki.

Jakie kwoty trzeba przeznaczyć na lift?

Najtańsze, ale też najmniej efektywne będzie stosowanie dystansów. Najdroższa okaże się wymiana amortyzatorów, sprężyn, drążków i wahaczy, a wraz z nimi także m.in. przegubów, a nawet wałów. Cena zależy od typu zamontowanych elementów – np. amortyzatory adaptacyjne będą znacznie droższe. W większości przypadków potrzebne będzie od kilku do kilkunastu tysięcy. Przygotowanie auta wyprawowego to już nierzadko nawet kilkadziesiąt tysięcy.