Jak wzmocnić zawieszenie terenówki?
Odpowiednie zawieszenie jest kluczowym elementem samochodu terenowego – to właśnie ono, wraz z właściwie dobranymi oponami, odpowiada za jego dobrą sterowność na trudnym, nierównym terenie.
Stanowi również jeden z najważniejszych i najlepiej widocznych detali, pod względem których terenówka różni się od zwykłego samochodu osobowego. Niestety, nawet w przypadku zawieszenia zaprojektowanego specjalnie do takiego zastosowania, nierówny teren, częste podskoki i regularna jazda po wybojach stanowią potężne wyzwanie dla żywotności układu. Powszechnym zjawiskiem jest więc stopniowe słabnięcie elementów zawieszenia. Na tyle powolne, że bardzo trudne do zauważenia podczas codziennej jazdy, aż do czasu poważnego uszkodzenia, związanego z dużymi kosztami, a nawet narażeniem zdrowia lub życia kierowcy.
Aby uniknąć tak niebezpiecznej sytuacji, warto zadziałać profilaktycznie i zawczasu zadbać o odpowiednie wzmocnienie układu zawieszenia. Istnieje kilka popularnych sposobów na osiągnięcie tego celu, od bardziej chałupniczych, wymagających odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności i charakteryzujących się nieraz dyskusyjną skutecznością, po praktycznie gotowe, wsparte nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Jednymi z najpowszechniejszych są pneumatyczne systemy wzmacniania zawieszenia.
Jak działa system wzmacniania zawieszenia?
Ten stosunkowo prosty i sprawdzony sposób na wytrzymalsze zawieszenie do terenówki (jak również innych pojazdów, na przykład samochodów dostawczych) polega na zainstalowanie przy każdym z kół podkładki w formie poduszki wypełnionej sprężonym powietrzem. Istnieje wiele rodzajów tego systemu, różniących się sposobem mocowania poduch, ich kształtem, wymaganym rodzajem i wysokością zawieszenia lub po prostu typem samochodu, do którego jest przeznaczony. Dobierając system do konkretnego modelu terenówki, najlepiej dobrać go tak, by łączył skuteczność z możliwie najmniejszą ingerencją w budowę pojazdu, a także doskonale pasował do konkretnego auta. Odpowiednio zainstalowany znacząco zmniejszy obciążenie zawieszenia, rozdzielając je efektywnie pomiędzy poszczególne elementy układu.