konto

Jak zacząć przygodę z off-roadem?

jazda off road

Off-road polegający na pokonywaniu samochodem terenu znajdującego się poza utwardzonymi drogami staje się coraz bardziej popularny. Zainteresowanie tą dyscypliną wynika w dużej mierze z faktu, że łączy ona w sobie możliwość przebywania w atrakcyjnej okolicy z pokonywaniem rozmaitych przeszkód. Osoby pasjonujące się jazdą terenową polegają w niemal równym stopniu na swoich umiejętnościach, jak i użytkowanym sprzęcie. Rozpoczęcie przygody z taką formą spędzania czasu wymaga odpowiedniego przystosowania auta z wykorzystaniem części do samochodów terenowych 4x4, które zwiększają jego możliwości poruszania się po bezdrożach. Przekonajmy się, jakie modyfikacje będą niezbędne.

Co liczy się w jeździe off-roadowej?

Poruszanie się w trudnym terenie wymaga posiadania samochodu z napędem na cztery koła (4x4), jednak seryjnie wyposażone auta nie będą sobie radziły z bardziej wymagającymi trasami. Podstawowymi modyfikacjami okażą się więc te, które mają na celu zwiększenie prześwitu między nawierzchnią a podwoziem auta, a także poprawę wartości kąta natarcia, a zatem nachylenia przeszkody, pod którą samochód może podjechać oraz kąta zejścia, a więc nachylenia powierzchni, z jakiej może zjechać. Znaczenie ma także kąt rampowy, a więc zdolność auta do przejechania przez nierówność o określonej wysokości, związany z odległością, w jakiej znajdują się obie osie oraz wielkością prześwitu. W jeździe terenowej liczą się także prześwit poprzeczny, wysokość progu, wykrzyżowanie osi, a więc kąt między osiami w sytuacji, gdy ich koła znajdują się w swoich skrajnych położeniach – z pary kół znajdujące się po ten samej stronie pojazdu jedno znajduje się w punkcie największego ugięcia, a drugie wydłużenia możliwego podczas pracy konkretnego zawieszenia.

Jak przygotować auto do off-roadu?

Możliwości modyfikacji obejmują kilka wariantów. Najmniejszą poprawę daje podniesienie nadwozia tzw. body lift, jednak wpływa ono nieznacznie na zachowanie się auta na drodze utwardzonej i oznacza najniższy koszt. Bardziej zaawansowaną opcją będzie lift zawieszenia. W zależności od tego ile elementów zostanie wymienionych, można uzyskać większą lub mniejszą poprawę własności terenowych. Program minimum to użycie podkładek dystansowych pod sprężyny, a kolejne kroki to zmiana spręży oraz amortyzatorów, a następnie dodatkowa wymiana wahaczy i drążków.