W jaki sposób korzystać z podnośnika do terenówki?

podnośnik do terenówki

Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by w przypadku terenówek używać tych samych podnośników, które stosuje się do unoszenia większości aut – między innymi punktowych, w tym popularnych żab, lub nożycowych – ten rodzaj samochodów kojarzy się przede wszystkim z niezwykle przydatnymi urządzeniami typu hi-lift, znanymi również jako farm jack. Choć historia tych narzędzi ma już ponad sto lat (wynaleziono je w pierwszych latach dwudziestego wieku), ich uniwersalne zalety oraz stosunkowo prosta konstrukcja sprawdzają się doskonale w wielu sytuacjach. Szczególnie szerokie zastosowanie znajduje zaś na trudnym terenie, gdzie potrzeba zmiany opony jest jedynie wierzchołkiem góry lodowej sytuacji, w których taki podnośnik bywa niezwykle użyteczny. Tego typu lewarki przydają się też między innymi do wyciągania samochodów z błota i wszelkiego rodzaju nierówności, w których mogą one niefortunnie utknąć. 

 

Jak używać podnośnika typu hi-lift? 

Te nietypowe akcesoria do samochodów są bardzo ciężkie i stosunkowo nieporęczne, co jest spowodowane ich dużym rozmiarem oraz materiałem, z którego się je wykonuje: najczęściej jest to stal lub staliwo (czyli stal w postaci lanej, niepoddana obróbce plastycznej). Składają się głównie z kolumny, wysokiej zazwyczaj na około metr lub półtora, w której znajduje się szereg okrągłych otworów, oraz przesuwającego się pomiędzy nimi mechanizmu zapadkowego. Gdy użytkownik umieści lewarek w odpowiednim miejscu samochodu, musi machać długą dźwignią, która powoduje przeskakiwanie mechanizmu pomiędzy kolejnymi otworami i tym samym opuszczanie oraz podnoszenie pojazdu. Należy jedynie zwrócić uwagę, by podstawa podnośnika znajdowała się na twardym podłożu. 

Choć używanie dźwigni może początkowo wydawać się dość trudne, wymaga nie tyle fizycznej siły, ile odpowiedniej techniki. Przy odrobinie wprawy korzystanie z niej znajduje się w zasięgu możliwości niemal każdego kierowcy. Nie należy obawiać się, że mechanizm wypadnie z któregoś otworu: udźwig podnośników typu hi-lift jest bardzo wysoki i wynosi ponad trzy tony. Bez żadnego problemu powinien więc poradzić sobie ze zdecydowaną większością samochodów terenowych. Jego prosta, ale bardzo wytrzymała konstrukcja sprawia również, że jest urządzeniem niełatwym do uszkodzenia.